Om mig

Jag heter Matilda, är 22 år och bor med min Sambo och mina två katter i Huddinge, en söderförort till Stockholm. Jag pluggar just nu första året på Sjuksköterskeprogrammet. På fritiden spelar jag Rugby och har nu också börjat träna på gym. Sen hösten 2008 har jag varit överviktig, något som jag nu försöker ta tag i en gång för alla. Detta gör jag genom att äta lågkolhydratskost, även kallat GI-rivstart, LCHF, atkins, osv... Jag gör det här på mitt sätt. Jag är inte rädd för fett, men jag vill inte äta några kopiösa mängder. Ersätter därför de flesta mejeriprodukter till lättare varianter. Jag försöker äta så mycket protein som möjligt genom att äta mycket kyckling, fisk, ägg, kvarg, keso, köttfärs och nötkött. Sist men inte minst undviker jag allt socker och försöker äta så lite kolhydrater som möjligt, max 20-30 g per dag. Jag räknar också kalorier och försöker äta under 1500 / dag

Här är lite bilder på min resa:

 

Såhär såg jag ut i Juni 2008, då vägde jag runt 60 kg. Dit vill jag tillbaka.







Dessa tre bilder är Från Halmstad i Juli 2008. Då hade min viktuppgång precis börjat. Jag hade gått upp en 4-5 kg där.





Halmstad Juli 2009 och 15 kg tyngre.

Det var en kort resume av min vikthistoria ;) Jag har alltid haft lätt för att gå upp, mina syskon kunde äta hur mycket som helst utan att gå upp ett gram medan jag gick upp bara jag tittade på mat. I 2an av gymnasiet, när jag var 17 år, vägde jag 72 kg och bestämde att det fick vara nog. Började träna rugby 2 ggr i veckan och åt mycket nyttigare än tidigare, slutate små äta på kvällarna och undvek onyttigheter. Till sommaren vägde jag 58 kg. Jag höll mig mellan 58-62 i tre år, men sen när jag träffade min nuvarande pojkvän hände något, vi åt massor av snabbmat, och hade alldeles för många filmkvällar med chips och dipp. Det var inte så svårt att räkna utt vad som hände med min kropp, för trotts att jag tränade precis lika mycket som tidigare lyckades jag gå upp 15 kg.

Nu har jag fått nog. Jag mår inte bra i den här kroppen, det är jobbigt att röra sig och vara fysiskt aktiv, mina kläder passar inte längre, jag har dåligt självförtroende och vågar inte längre visa mig i badkläder.


Kommentarer
Postat av: hanna

jag hejar på dig :)! min kompis började med GI och hon gick nog runt 20 kilo eller nått. visserligen tog det ett tag, men det är ju värt det? jag skulle gärna med börja med det om jag bara fattade vad det är man ska äta och hur mkt :D hahah.

2009-10-07 @ 00:59:31
URL: http://exsqueezeme.wordpress.com
Postat av: Matilda

Tack söto! Kul att höra om din kompis, det peppar verkligen!

Haha du ska äta mat med lågt GI-värde, dvs mat som håller ditt blodsocker på en jämn nivå. Man ska äta 5 ggr per dag, frukost, lunch, middag och 2 mellanmål. Om man vill gå ner i vikt kan man ta bort alla kolhydrater: pasta/ris/potatis/bröd. Men om man vill försöka leva sundare så kan man bara byta ut allt till fullkorn och äta lite mindre av det. Det står mer om vad man bör/inte bör äta i ett av mina inlägg kolla arkivet :D

2009-10-08 @ 09:55:43
URL: http://creampuff.blogg.se/vikt

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0